Tento, bezesporu zajímavý, druh maskování je občas k vidění i na airsotových akcích. Mnoho lidí o tomto maskování neví prakticky nic a někteří možná ani neví, jak vypadá. Svoji vinu na tom má jistě i cena, která brání masovějšímu rozšíření. Také dostupnost je velice špatná a sortiment zboží, vedeného v digitálech, jde spočítat na prstech jedné ruky. Digitální maskovací vzor, je velice snadno rozpoznatelný. Tvoří ho malé čtverce a obdélníky, nepravidelně uspořádané. Současné digitální vzory, používají čtyři barvy.
Vývoj maskovacích vzorů, byl a dnes i často je, snad nejvíce podfinancovanou a přehlíženou oblastí vývoje v mnoha zemích po celém světě. Přesto již bylo vyvinuto mnoho maskovacích vzorů, které měly za úkol být lepší, než vzory potencionálního protivníka.
Některým zemím, se ale nechtělo investovat do vývoje vlastních vzorů a tak používají vzory jiných zemí. Za všechny jmenujme Britský vzor DPM. Tento vzor používá mnoho zemí, například i Nový Zéland.
![]() |
![]() |
Detail novozélandského DPM 20x20cm. | Detail britského vzoru DPM vzor. 84 20x20cm. |
DPM byl používán i v Kanadě, do doby než ho nahradil CADPAT. Dále se DPM občas používá i v Rusku, kde ho pomalu nahrazuje ruské maskování typu LES (Splav M21). Podobně rozšířené jsou vzory, založené na americkém Woodlandu či ERDL. Digitální vzory, představují nejnovější trend ve vývoji maskovacíh vzorů.
![]() |
![]() |
Detail ruského maskování typu LES 20x20cm. | Detail českého vzoru 95. |
Proč nestačí jednobarevná uniforma?
Maskovací vzory, jsou založeny na rozostření či rozložení obrysu objektu. Lidské oko má snahu vnímat každou oblast vzoru, jako samostatný objekt. Objekt jenž má nepravidelné tvary, zachytí lidské oko mnohem hůře než jasný obrys. Jednobarevné uniformy tento efekt naprosto postrádají. Je dobré, aby jednotlivé oblasti vzory, spolu kontrastovali. Pokud se tak neděje, dochází ke splývání barev a rozkladný účinek se ztrácí. Kvůli kontrastu, používá většina vzorů černou barvu. Přestože je černá v terénu docela nápadná, její přidání do vzoru, dokáže jeho vlastnosti výrazně zlepšit.
Proč většina vzorů používá 4-6 barev?
Tento počet barev se volí z důvodu, že menší počet barev snižuje rozkladný účinek a větší počet barev zvyšuje náklady na výrobu, aniž by se nějak výrazně zlepšili vlastnosti vzoru. Jednotky USMC, testovali tzv. lovecká maskování, která používají velké množství barev a fotorealistické vzory (např. typu podzimní listí) a zjistili, že jejich účinnost je skoro vždy horší, než účinnost standardních vzorů. Navíc jsou lovecká maskování vhodná jen do velice omezených terénů, ve kterých jsou klasické vzory stejně účinné, ale navíc jsou mnohem univerzálnější.
Menší počet barev používají pouštní vzory. Vzhledem k charakteru pouště (jednobarevný a souvislý terén) není potřeba tolik barev. Pro poušní vzory je ideální počet barev dvě až čtyři.
Jak se navrhuje nový vzor?
Rozhodně se to nedělá tak, že někdo sedne k počítači a od oka udělá návrh a armáda má nové maskáče. Ve skutečnosti se vezmou fotografie oblastí, kde může být armáda nasazena (většinou se maskování navrhuje, aby dobře maskovalo v prostředí vlastního území), ty se nahrají do počítače, který vygeneruje několik vzorů v různých barvách, které se pak dolaďují. Z nich se poté vybere jeden vítězný a ten se pak podrobuje zkouškám přímo u bojových jednotek.
U vzoru je také důležitá jeho velikost, jelikož vzory různých velikostí maskují dobře jen na určité vzdálenosti. Malý vzor je dobrý na krátké vzdálenosti, velký zase na velké. Vzory určené pro pěchotu, se optimalizují na vzdálenost 100 - 200 metrů.
Jak se navrhuje digitální vzor?
Nejdříve je potřeba základní vzor, ten se označuje jako Makrovzor (Macropattern). Ten se získá buď s pomocí počítače, jako klasický vzor, nebo se vezme již existující vzor. Dále je potřeba Mikrovzor (Micropattern). Mikrovzor se také navrhuje s pomocí počítače, ale s tím rozdílem, že je to v postatě systém pixelace, podle kterého se rozpixeluje Makrovzor.
Jakmile je Mikrovzor aplikován na Makrovzor, vzniká digitální vzor. Pro ten se dále vybírají barvy. Určuje se jeho velikost (místo změnění velikosti vzoru jako celku, lze pozměnit jen Mikrovzor nebo Makrovzor) a jde na testování a potom k armádě. Díky tomu, že se digitální vzory skládají ze dvou částí, se jim někdy říká Dual-tex (Dual texture - lze přeložit jako dvojití potisk, nebo vzor).
Digitální maskovací vzor
Mikrovzor je užitečný, když je cíl v ohniskové (rozpoznávací) oblasti pohledu, která je jen pár stupňů široká. Narozdíl od toho, je Makrovzor navržen tak, aby ukrýl cíl v detekční části pohledu, která je asi desetkrát širší než ohnisková. Při testech kanadské armády, se zjistilo že přidáním Mikrovzoru (neboli zdigitalizováním základního vzoru) se výrazně zlepšily maskovací vlastnosti v ohniskové oblasti pohledu, zatímco vlastnosti v detekční části zůstali prakticky stejné.
![]() |
Detail německých hracháčů 20x20 cm. |
Digitální maskování má nejlepší rozkladný účinek mezi současnými maskovacími vzory (na druhém místě je německý flecktarn spolu s dánským M84 a to díky podobné struktuře, která sice není digitální, ale je také tvořena malými elementy). Přesto jednu vadu digitály mají. Jelikož je vzor docela drobný, tak při pohledu z velké vzdálenosti, dochází ke splývání a tudíž k degradaci maskovacího účinku. Ve velkých vzdálenostech, nejlépe maskují velké vzory, např. F2 z Francie apod.
CO TO MÁ JAKO ZNAMENAT???
(ALKHJ, 14. 9. 2013 2:17)